Thursday, November 17, 2016

သတၱ႒ာန

မဟာေဗာဓိေစတီေတာ္ (မဂဓတုိင္း)
ေဗာဓိမေ႑ဇမၺဳဒိပႆမေဇၥ်နာဘိ႒ာနိေယ ဟူေသာ သုတ္ မဟာ၀ါဋီကာ၏ ဖြင့္ဆုိခ်က္ မဇၥ်ိမေဒသ၏ ဗဟုိမ႑ိဳင္ အခ်က္အခ်ာ ျဖစ္ေသာ ဤဗုဒၶဂယာသည္ ျမတ္စြာဘုရား
အဆူဆူတုိ႔၏ မာန္ငါးပါးကုိ ေအာင္ျမင္ေတာ္မူ၍ ဥာဏ္သုံးပါးကုိ ရရွိေတာ္မူသည့္ေနရာ
ျဖစ္ျပီး သဗၺညဳတ ေရႊဉာဏ္ေတာ္ကုိ ရရွိေတာ္မူရန္အတြက္ အျမတ္မဟာ ေအာင္ျမင္
ေနရာ လည္းျဖစ္ေပသည္။
သဗၺညဳတ ေရႊဉာဏ္ေတာ္၏ ၾကည္လင္ထိန္၀င္း ပြင့္လင္း ရာဌာနျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္
(ေဗာဓိမ႑ိဳင္) ဟူ၍လည္း ေခၚဆုိရာဌာနျဖစ္ပါသည္။
ဤေနရာသည္ သံေ၀ဂယူဖြယ္ရာ သီေ၀ဇနိယေလးဌာနတုိ႔တြင္ တစ္ခုအပါအ၀င္ျဖစ္ျပီး
ဘုရားရွင္တုိ႔၏ မစြန္႔အပ္ေသာ အ၀ိဇိတေလးဌာနတုိ႔တြင္လည္း တစ္ခုအပါအ၀င္ျဖစ္
ေသာေၾကာင့္ အခါခပ္သိမ္း ေအာက္ေမ့အပ္ရာ ထူးျမတ္ေသာ ေနရာဌာနၾကီးလည္း
ျဖစ္ပါသည္။
ျမတ္ဗုဒၶသည္ ဤဗုဒၶဂယာ၌ ၾကြင္းမဲ႔ဥႆုံ အလုံးစုံေသာ ကိေလသာတုိ႔ကုိ ၀ါသနာ
အေငြ႔အထုံႏွင့္တကြ အျမစ္မက်န္ေအာင္ သုတ္သင္ရွင္းလင္းေတာ္မူခဲ့ေသာေၾကာင့္
ကိေလသပရိနိဗၺာန္စံ၀င္ေတာ္မူရာေနရာလည္းျဖစ္သည္။ ၄င္းအျပင္ သာသနာကြယ္
မည့္ ေနာက္ဆုံးအခ်ိန္တြင္ သဗၺညဳတဘုရားရွင္၏ ကမၻာ႔ေနရာအရပ္ရပ္၌ ပ်ံ႕ႏွ႔ံ၍တည္
ရွိေသာ သာရီရိကဓာတ္ေတာ္မ်ား အားလုံးၾကြေရာက္ေတာ္မူလာျပီး ေရႊဆုိင္ေရႊတုံးကဲ႔
သုိ႔ နိမၼိတရုပ္ပြားေတာ္ၾကီး တစ္ခဲနက္ျဖစ္တည္လ်က္ ေရာင္ျခည္ေတာ္ေျခာက္သြယ္တုိ႔
ကုိ ကြန္႔ျဖဴးေစျပီးလွ်င္ လူနတ္ျဗဟၼာသတၱ၀ါတုိ႔အား ေနာက္ဆုံးတရားေဟာျပီး တတိယဓာတု ပရိနိဗၺာန္ စံေတာ္မူရာ အရပ္ဌာနၾကီးလည္း ျဖစ္လိမ့္ဦးမည္။ ဘုရား
အဆူဆူတုိ႔၏ ဗုဒၶါဘိေသကမဂၤလာ ခံယူရာ ဤဗုဒၶဂယာဌာနကုိ သုတ္မဟာ၀ါအ႒
ကထာ မဟာပဒါနသုတ္၌  မဟာေဗာဓိ ပလကၡေကၤာ ၀ိနႆ မာေနေလာေက ပစၦာ၀ိနႆတိသ႑ဟမာေနပ႒မံ သ႑ဟတိ ဟူ၍ လာရွိေသာေၾကာင့္ ေဗာဓိပင္ႏွင့္
ပလႅင္ေတာ္ ေပါက္ေရာက္ရာဌာန ဗုဒၶဂယာေနရာကား ကမၻာၾကီးပ်က္စီးလွ်င္ ေနာက္ဆုံးပ်က္၍ ကမၻာၾကီးအစဦးတည္လွ်င္လည္း ေရွးဦးစြာတည္ရွိလာသည့္ ေနရာဌာနၾကီးလည္းျဖစ္သည္။
အေလာင္ေတာ္ျမတ္၏ ပါရမီျဖည့္က်င့္၀တ္သည္ ေ၀ႆႏၱရာမင္းဘ၀မွာ ျပီးျပည့္စုံခဲ့သည္။ ထုိ့အျပင္ တုသိတာနတ္ျပည္၌ နတ္တုိ႔၏ သက္တမ္း အႏွစ္ေလး
ေသာင္း ေနျပီးေသာ္ စၾကာ၀ဠာတုိက္တစ္ေသာင္းမွ နတ္ျဗဟၼာမ်ား၏ ေတာင္းပန္မႈေၾကာင့္ ဘုရားေလာင္းတုိ႔၏ ဓမၼတာျဖစ္ေသာ ကာလ၊ ဒီပ၊ ေဒသ၊ ကုလ၊ မာတု၊ အာယု၊ ပရိေစၦဒ၊ ဟုဆုိအပ္ေသာ ၾကည့္ျခင္းၾကီးငါးပါးတုိ့ကုိ နတ္ျပည္မွ  ၾကည့္ရႈေရြးခ်ယ္ ထားေသာအခါ ဤဗုဒၶဂယာေနရာသည္ ဘုရားေလာင္ေသတေကတု
နတ္သားႏွင့္တကြ စၾကာ၀ဠာတုိက္တစ္ေသာင္းမွ နတ္ျဗဟၼာတုိ႔၏အျမတ္ဆုံးေနရာဟု
ေရြးခ်ယ္ခံရေသာဌာနလည္း ျဖစ္ပါသည္။
အေလာင္းေတာ္ျမတ္သည္ မဟာသကၠရာဇ္ ၆၇ - ခု၊ ၀ါဆုိလျပည့္၊ ၾကာသပေတးေန႔၌
မယ္ေတာ္မာယာ၏ ေရႊၾကာတုိက္၌ သေႏၶယူ၍ ၆၈-ခု ကဆုန္လျပည့္ ေသာၾကာေန႔၌
ေမြးဖြားသန့္စင္ေတာ္မူခဲ့သည္။ နတ္တုိ႔ဖန္္ဆင္းအပ္ေသာ သူအုိ၊ သူနာ၊ သူေသ၊ ရဟန္း နိမိတ္ၾကီးေလးပါးကုိ ျမင္ျပီး သံေ၀ဂရလ်က္ မဟာသကၠရာဇ္ ၉၇- ခု၊ ၀ါဆုိလျပည့္၊ တနလၤာေန႔၌ ေတာထြက္ခဲ့သည္။ အေနာ္မာေသာင္၌ ဆံေတာ္ပယ္ျပီးလွ်င္ ဃဋိကာရျဗဟၼာမင္းၾကီး ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းအပ္ေသာ သကၤန္းကုိ ဆင္ျမန္းလ်က္ မအုိ၊ မနာ၊ မေသရာ၊ ျဖစ္ေသာ တရားေတာ္မ်ားကုိ ရွာမွီးလာခဲ့သည္။ ထုိအခါ ဘုရားအေလာင္ေတာ္ သိဒၶတၳမင္းသားသည္ ကုသိနာရုံ အႏုပိယသရက္ ဥယ်ာဥ္ေတာ္၌ တစ္ပတ္မွ်ေနေတာ္မူျပီးေနာက္ ဘုရားျဖစ္ေၾကာင္းအက်င့္ျမတ္တရားကုိ ရွာေဖြဖုိ့ရန္ တစ္ေတာ၀င္တစ္ေတာထြက္ျဖင့္ ခရီးဆက္ထြက္ခြါလာရာ မာဂဓတုိင္း၊ ရာဇျဂိဳလ္ျမိဳ႔ေရာက္ေသာအခါ ျမိဳ႔တြင္းသုိ႔ ဆြမ္းခံ၀င္ေလသည္။
ထုိအခါ အေလာင္းေတာ္ သိဒၶတၳမင္းသားသည္ ပ႑၀ေတာင္ေျခရင္း၌ ဆြမ္းဘုန္းေပးေနသည္။ ဗိမၺိသာရမင္းၾကီးသည္ ကုိယ္တုိင္လာ၍ အေလာင္ေတာ္ရဟန္း
ႏွင့္ စကားေျပာသည္။ မာဂဓထီးနန္းကုိ တစ္၀က္ခြဲေပး လွဴဒါန္းသည္။ သုိ႔ေသာ္ အေလာင္ေတာ္အရွင္ျမတ္ကလက္မခံေပ။ ဘုရားျဖစ္လုိ့၍ မင္းစည္းစိမ္ကုိစြန္႔လႊတ္ကာ
ေတာထြက္လာျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ဗိမၺိသာရမင္းၾကီးအား ျပန္ေျပာျပသည္။ ထုိစဥ္ ဗိမၺိသာရမင္းၾကီးက အကယ္၍ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူပါလွ်င္ ပထမဦးဆုံး ရာဇျဂိဳလ္ျမိဳ႔သို႔ ၾကြေရာက္ပါရန္ ေလွ်ာက္ထားသည္။ အေလာင္းေတာ္ ရဟန္းကလည္း ဗိမၺိသာရမင္းၾကီး ေလွ်ာက္ထားခ်က္ကုိ လက္ခံေတာ္မူေလသည္။
အေလာင္ေတာ္အရွင္ျမတ္သည္ အက်င့္ျမတ္ က်င့္ၾကံမႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ နည္းခံရန္အတြက္ ဆရာရွာရင္း အာဠာရရေသ့ႏွင့္ ဥဒက ရေသ့တုိ့ထံ ေရာက္သြားသည္။ အေလာင္ေတာ္အရွင္ျမတ္သည္ အာဠာရရေသ့ထံမွ ေလာကီသမာပတ္ခုနစ္ပါး အားထုတ္နည္းကုိ နည္းခံကာ ကုိယ္တုိင္ထုိနည္းအတုိင္း အားထုတ္ေသာအခါ ေလာကီသမာပတ္ခုနစ္ပါးကုိရသည္။ သုိ႔ေသာ္ ထုိေလာကီးသမာပတ္ခုနစ္ပါးအားထုတ္နည္းသည္ သံသရာမွ လြတ္ေျမာက္ေၾကာင္း တရားမဟုတ္သည္ကုိ သိေတာ္မူ၍ အာဠာရရေသ့ထံမွ ဖဲခြာေတာ္မူခဲ့သည္။ တစ္ဖန္ဆက္၍ ဥဒကရေသ့ထံ နည္းခံျပန္သည္။ ဥဒကရေသ့ထံမွလည္း ေလာကီသမာပတ္ရွစ္ပါး အားထုတ္နည္းမ်ားကုိ နည္းခံသည္။ ကိုယ္တုိင္အားထုတ္ေသာအခါ၌လည္း ေလာကီးသမာပတ္ရွစ္ပါးလုံးကုိပင္ရေလသည္။
သုိ႔ရာတြင္ အေလာင္းေတာ္ျမတ္သည္ ေလာကီးသမာပတ္ရွစ္ပါးတုိ႔သည္လည္း သံသရာ၀ဋ္ဒုကၡမွ လြတ္ေၾကာင္းမဟုတ္ရုံမွ်မက အေလာင္းေတာ္ျမတ္၏ လုိအပ္ေသာပန္းတုိင္ကုိလည္း သူတုိ႔တရားမ်ားကျဖည့္ဆည္းမေပးႏုိင္ခဲ့ေပ။ ထုိ့ေၾကာင့္ အေလာင္းေတာ္ျမတ္ရဟန္းသည္တရားရွာရင္း ဥရုေ၀လေတာေသနာနိဂုံအနီးသုိ႔ ေရာက္ရွိလာခဲ့သည္။
ဘုရားအေလာင္ေတာ္အရွင္ျမတ္သည္ ဥရုေ၀လေတာသုိ့ ၾကြေရာက္ေတာ္မူလာခ်ိန္တြင္
ေနရဥၨရာျမစ္ကမ္းအနီး၌ ဥရုေ၀လကႆပ ဦးေဆာင္သည့္ ရေသ့ညီေနာင္ရွင္တစ္ေထာင္တုိ့သည္ ေယာဂအက်င့္ကုိက်င့္၍ ေနထုိင္လ်က္ရွိၾကသည္။ သူတုိ႔၏ ေယာဂက်င့္စဥ္မွာ ေရငွပ္၊ မီးလွႈံ၊ တုံးခုန္၊ ဇယ္ခတ္၊ အက်င့္ပင္ျဖစ္သည္။ ဤအက်င့္သည္ ထုိေခတ္အခါက လူအမ်ား၏ အံၾသေလးစား အထင္ၾကီးခံရေသာ အက်င့္လည္းျဖစ္သည္။ ထုိရေသ့တုိ့သည္ သူတုိ႕၏စိတ္၌ ကိေလသာစိတ္မ်ား မျဖစ္ေပၚေအာင္ အလြန္ေအးခ်မ္းေသာ ေဆာင္းရာသီး၌ ေရထဲသုိ႔ဆင္း၍ ေရငုပ္သည္။ ပူအုိက္ေသာ ေႏြရာသီ၌ မီးလႈံသည္။ အားလပ္သည့္အခ်ိန္၌ တုံးခုန္ေနသည္။ ဇယ္ခတ္ေနသည္။ စိတ္၌ကိေလာသာစိတ္မ်ား ျဖစ္ခြင့္မရေအာင္ က်င့္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။
ထုိအခါ ဘုရားအေလာင္ေတာ္သည္ ဥရုေ၀လေတာသုိ႔ေရာက္၍ ပဥၥ၀ဂၢီငါးဦးတုိ့ကုိ
ေတြ႕ဆုံကာ သဗၺညဳတဉာဏ္ရဖုိ့ရန္ ရည္သန္လ်က္ ေျခာက္ႏွစ္တုိင္တုိင္ ၾကိဳးစားခဲ့
သည္။ ဒုကၠရစရိယာက်င့္စဥ္ကုိ က်င့္ကာ အစာအာဟာရစားသုံးရန္အတြက္ အလုိလုိ
ေၾကြက်ေနသည့္ သစ္သီးၾကီးငယ္တုိ့ကုိ ေတာေတာင္အႏွံ႕လုိက္ရွာ၍ ေကာက္ယူစားသုံးခဲ့သည္လည္း ရွိပါသည္။
တစ္ဖန္ အစာအာဟာရ စားသုံးရန္အတြက္ အလုိလုိေၾကြက်ေနသည့္ သစ္သီးၾကီးငယ္တုိ့ကုိ ေတာေတာင္အႏွ႔ံ လုိက္ရွာ၍ ေကာက္ယူစားသုံးျခင္းမျပဳေတာ့ဘဲ မိမိတရားအားထုပ္ေနရာသစ္ပင္ႏွင့္ အနီးအနားတစ္၀ုိက္မွ သဘာ၀အေလ်ာက္ ေၾကြက်ေနသည့္ သစ္သီးၾကီးငယ္တုိ့ကုိသာ ေကာက္ယူစားသုံးခဲ့ေၾကာင္း ရွိခဲ့ပါသည္။
အာဟာရကုိ မသုံးေဆာင္ဘဲ အတၱကိလမထအက်င့္၊ ကာမသုခလကၡိကာအက်င့္တုိ့ကုိ
က်င့္သုံးျပီး ေနစဥ္အခါ အနာပါနစ်ာန္ကုိ ၀င္စားသည္တြင္ စ်ာန္မ၀င္စားႏုိင္ဘဲ စၾကၤေလွ်ာက္၍ လဲက်ေလသည္။
အေလာင္ေတာ္ျမတ္သည္ ေနာက္ဆုံး မဇၥ်ိမပဋိပဒါလမ္းသုိ႔ ေျပာင္းလဲလုိုက္ျပီးလွ်င္ ငါသည္ အာဟာရာကုိမွီ၀ဲကာ ျမိဳ႔ရြာသုိ႔ခ်ဥ္းကပ္၍ဆြမ္းခံျပီး ဆြမ္းကိုဘုဥ္းေပးေတာ့မည္ဆုိကာ ဆြမ္းခံ၍သုံးေဆာင္ေလသည္။ ထုိစဥ္အခါ ပဥၥ၀ဂၢီငါးဦး အထင္လြဲမွားသြားကာ မိဂဒါ၀ုန္ေတာသုိ႔ ထြက္ခြါသြားေလသည္။ မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃ -ခု၊ ကဆုန္လဆန္း ၁၄ ရက္ေန႔တြင္ ျမင္မက္လာေသာ အိပ္မက္ၾကီးငါးခ်က္ကုိ မိမိကုိယ္တုိင္ နိမိတ္ဖက္လ်က္ ေသနာနိဂုံးသုိ႔ ဆင္းလက္လာခဲ့သည္။
မဟာေသနသူၾကြယ္၏သမီး သုဇာတာအမ်ိဳးသမီး ႏုိ႔ဃနာဆြမ္းကုိ တစ္သိန္းတန္ေရႊခြက္ႏွင့္တကြ ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းေလသည္။ ထုိ့ေနာက္ အေလာင္းေတာ္သည္ ေနရဥၨရာျမစ္ကမ္းရွိ သုပၸတိ႒ိတမည္ေသာ ေရခ်ိိဳးဆိပ္သုိ႔ ၾကြလာ၍ ေရခ်ိဳးေပးသည္။ ထုိေရခ်ိဳးဆိပ္အနီး သစ္ပင္ရိပ္၌ အေလာင္းေတာ္အရွင္ျမတ္သည္ သုဇာတာသူေဌးသမီး လွဴဒါန္းေသာ ႏုိ႔ဃနာဆြမ္းကုိ
၄၉ လုပ္ဘုဥ္းေပးသည္။
သုဇာတာသူေဌးသမီးလွဴဒါန္းေသာ ႏုိ႔ဃနာဆြမ္းသည္ အျမတ္ဆုံး ဆြမ္းတစ္ထပ္လည္းျဖစ္သည္။ ထုိ့ေနာက္ ဘုရားအေလာင္းေတာ္သည္ ေနရဥၨရာျမစ္၌ ဘုရားဧကန္ျဖစ္မည္ဆုိပါက ဤေရႊခြက္သည္ ေရညာသုိ႔ ဆန္တက္ပါေစသည္းဟူ၍ အဓိ႒ာန္ျပဳျပီး ေရႊခြက္ကုိေမွ်ာလုိုက္ရာ ေရႊခြက္သည္ ေရညာသုိ႔ဆံတက္ျပီး ေရေအာက္သုိ႔ နစ္ျမဳပ္သြားေလသည္။
အေလာင္ေတာ္အရွင္ျမတ္သည္ ညေနခ်မ္းအခ်ိန္တြင္ နတ္ျဗဟၼာတုိ့ ဖန္ဆင္းအပ္ေသာ
လမ္းအတုိင္း ေဗာဓိပင္ရင္းသုိ႔ ၾကြေတာ္မူေလရာ လမ္းခရီးတြင္ ျမက္ရိတ္သမားေသာတၳိ
ယက ျမစ္ရွစ္ဆုပ္ကုိ လွဴဒါန္းလုိက္ေလေတာ့သည္။ ထုိျမတ္ဆုပ္ကုိ အဓိ႒ာန္ျဖင့္ ေဗာဓိပင္ေျခရင္း၌ၾကဲျဖန့္လုိက္ေသာအခါ ရတနာျဖင့္ျပီးေသာ ပလႅင္ေပၚထြက္လာျပီး
ထုိပလႅင္ထက္၌ ဘုရားမျဖစ္သမွ် ငါမထေတာ့ဘူးဟူ၍ အဓိ႒ာန္ျဖင့္ အာနာပါနကမၼ႒ာန္းကုိ စီးျဖန္းေတာ္မူခဲ့သည္။ ထုိ႔ေနာက္ မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃-ခု၊ ကဆုန္လျပည့္၊ ဗုဒၶဟူးေန႔၌ မာန္ငါးပါးကုိ ရရွိေတာ္မူကာ သမၼာသမၺဳဒၶဘုရားအျဖစ္သုိ့
ေရာက္ရွိေတာ္မူေလသည္။
မဟာေဗာဓိမ႑ိဳင္ဟုေခၚေသာ ဤဗုဒၶဂယာသည္ ေလးသေခ်ၤႏွင့္ကမၻာတစ္သိန္းဘ၀မ်ားကုိ စေတးလာခဲ့ရေသာ အေလာင္းေတာ္ျမတ္
အတြက္ သမၼသမၺဳဒၶဘုရားျဖစ္၍ ေဗာဓိဉာဏ္ကုိ ရရွိလာေသာ မဟာေအာင္ေျမျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္ေတာ္၌ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိင္းတုိ႔၏
ဘုရားဖူးသြားေရာက္သင့္ေသာ ေနရာဌာနတစ္ခုအျဖစ္အထူးေဖၚျပလုိက္ရပါသည္။
ဗုဒၶဂယာရွိ ေဗာဓိပင္မွာ ျမတ္ဗုဒၶအေလာင္းေတာ္ ေမြးဖြားစဥ္က ေပါက္ဖြားခဲ့ေသာ ဖြားဖက္ေတာ္ ပရိေဘာဂေစတီျဖစ္သည္။ ယခုေဗာဓိပင္မွာ စတုတၳမ်ိဳးဆက္ျဖစ္၍ အဂၤလိပ္ေက်ာက္စာ၀န္  ကာန္ဂဟမ္ (Cunningham) က စုိက္ပ်ိဳးထားျခင္းျဖစ္သည္။
မဟာေဗာဓိေစတီေတာ္မွာ ဖိနပ္ေတာ္ ၄၈ ေပရွိျပီး ဉာဏ္ေတာ္ ၁၇၀ ေပရွိသည္။ ဗုဒၶဘာသာ ဘုရားဖူးမ်ားအတြက္ ကမၻာ႔အသပၸာယ္ဆုံး၊ အျမင့္ျမတ္ဆုံး ေစတီၾကီး
ျဖစ္သည္။ ထုိမဟာေဗာဓိေစတီေတာ္၏ ပထမဆုံးအလွဴရွင္မွာ သိရီဓမၼာေသာကမင္းၾကီး ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံမွ ေအဒီ ၁၀၇၉ ခုႏွစ္တစ္ၾကိမ္၊ ၁၂၉၈ ခုႏွစ္တြင္ တစ္ၾကိမ္ ရခုိင္မွမင္း
လက္်ာက ေအဒီ ၁၁၀၇ ခန္႔တြင္တစ္ၾကိမ္ ျပဳျပင္မြမ္းမံခဲ့ေၾကာင္း မွတ္တမ္းရွိသည္။
ေအဒီ (၁၃) ရာစု (၁၂၉၀) ခန္႔တြင္မူ မြတ္စလင္မ်ား သိမ္းပုိက္ခဲ့၍ အိႏၵိယ၌ ဗုဒၶသာသနာ ကြယ္ေပ်ာက္ခဲ့ရသည္။ ဗုဒၶဂယာပရိ၀ုဏ္တစ္ခုလုံး အဖ်က္ဆီးခံရျပီး
ေတာ္ရုံႏွင့္မဖ်က္ႏုိင္ခဲ့ၾကေသာ ေစတီေတာ္တစ္ဆူသာ က်န္ခဲ့သည္။ (၁၆) ရာစုတြင္
ေဒလီရွိ ပသီဘုရင္က ဤေဒသရွိ မဟန္မဟန္လာလ္ဂီးရ္အား မဟာေဗာဓိေစတီႏွင့္
ဗုဒၶဂယာရြာတုိ႔ကုိ အပုိင္ေပး၍ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ျပဳလုိက္သည္။
ေအဒီ (၁၈၁၁) တြင္ျမန္မာျပည္မွ ဘုိးေတာ္ဘုရားက သတၱဌာန ရွာေဖြေရးအဖြဲ႔ ေစလႊတ္ခဲ့သည္။ (၁၈၃၃) ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံမွ မင္းၾကီးမဟာစည္သူႏွင့္အဖြဲ႔
ဘုရားဖူးေရာက္လာခဲ့ျပီး ရခုိင္ဘုရင္ (မင္းလက္်ာ) ၏ ေက်ာက္စာကုိ ေတြ႔ရွိခဲ့ၾကသည္။
ႏွစ္စဥ္ဘုရားဖူးအဖြဲ႕မ်ား လာေရာက္ခြင့္ရရွိေရးႏွင့္ မဟာေဗာဓီေစတီေတာ္ျပင္ဆင္ခြင့္
ရရွိေရးအတြက္ (၁၈၇၄) ခုႏွစ္တြင္ မင္းတုန္းမင္းမွ အိႏိၵယဘုရင္ခံထံသုိ႔ စာခြ်န္ေတာ္ပုိ့
ခဲ့သည္။ ေရႊေငြမ်ားႏွင့္အတူ စိန္ျမ၊ ေက်ာက္နီ၊ ပုလဲ စုစုေပါင္းလုံးေရ ၅၄၁၁ (ထုိစဥ္ ရူပီးေငြ ၆-သန္းဖုိ့မွ်) ကုိလည္း လွဴဒါန္းခဲ့ရာ အားလုံးနီးပါးကုိ မဟန္အဆက္ဆက္က
သုံးျဖဳန္းျပီးၾကီးပြားေနခဲ့ၾကသည္။
(၁၈၇၅ - ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံျခားေရးဌာနမွ မဟာေဗာဓိေစတီေတာ္ ျပင္ဆင္ခြင့္ႏွင့္ ေက်ာင္းေဆာက္လုပ္ခြင့္တုိ့ပါ၀င္ေသာ အခ်က္ (၈) ခ်က္ကုိေတာင္းဆုိျပီး သိန္းေပါင္းမ်ားစြာ အကုန္အက်ခံ၍ျပဳျပင္ခဲ့သည္။ သုိ႔ရာတြင္ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးတုိ႔ေၾကာင့္ အျပီးမသတ္နုိင္ခဲေပ။ (၁၈၈၀)ျပည့္ႏွစ္တြင္ အလက္စႏၵားင္ကင္နင္ဂဟမ္ႏွင့္ ပုံစံေပးအရာရွိ ဂ်ိဳးဆက္ဖ္ေဒရီဒီခ်္ဗက္ဂလာ (Joseph Duriditch Beglar) တုိ့ကုိ အိႏိၵယအစုိးရက ျပင္ဆင္ေစေၾကာင္း ေစတီေတာ္အ၀င္၀၌
ေက်ာက္စာေရးထုိးခဲ့သည္။
ယခု ဖူးေတြ႔ရေသာ မဟာေဗာဓိ (တန္ေဆာင္း) ေတာ္၏ ပုံေတာ္သြန္းဟန္မွာ မင္းတုန္း
မင္းၾကီးႏွင့္ ထုိစဥ္က အိႏၵိယျဗိတိသွ်  ေက်ာက္စာ၀န္တုိ႔၏လက္ရာအတုိင္းပင္ျဖစ္သည္။
၁၈၈၉ ခု၊ ဇူလိုင္လတြင္ ဂယာဆုိင္ရာ တရားသူၾကီး မစၥတာမက္ေဒါ့ကုိ ဗုဒၶဂယာေဂါပကအျဖစ္ တာ၀န္လႊဲအပ္သည္။ The Light of Aisa ေရးသားသူ
ဆာအက္ဒြင္အာနုိ (Sir Adwin Arnold) ဗုဒၶဂယာကုိ ဗုဒၶဘာသာတုိ႔လက္သို႔အေရာက္ လႊဲအပ္သင့္ေၾကာင္း ပထမဆုံးလႈံ႕ေဆာ္ၾကိဳးပမ္းခဲ့သည္။
၁၈၉၅ - ခုႏွစ္တြင္ ဂ်ပန္မွလွဴဒါန္းလုိက္ေသာ ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ကုိ ေစတီေတာ္အေပၚထပ္တြင္ ပူေဇာ္ေနရာခ်ထားစဥ္ မဟန့္၏ လူမ်ားေရာက္လာျပီး အၾကိမ္းဖက္ ဆြဲထုတ္ခဲ့ရသည္။ ဤအတြက္ ႏွစ္ေပါင္းအတန္ၾကာ တရားျဖစ္ခဲ့ၾကရျပီး
ေအာက္ရုံးတြင္ ဓမၼပါလႏုိင္ေသာ္လည္း ကာလကတၱား ဟုိက္ကုတ္တြင္ မဟန္၏အယူခံ
ခ်က္က ႏုိင္သြားသည္။
၁၉၀၆ - ခုႏွစ္တြင္ ဓမၼပါလ၏ မေလွ်ာ့ေသာ ဇြဲေၾကာင့္ (၁၉၅၃) ခုႏွစ္ ေရာက္မွ
အိႏိၵလႊတ္ေတာ္တြင္ ဥပေဒျပဌာန္းလ်က္ ဗုဒၶဂယာမဟာေဗာဓိေစတီေတာ္ကုိ မဟန္
လက္ထဲကသိမ္းယူျပီးလွ်င္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ (၄) ဦး၊ ဟိႏၵဴ (၄) ဦး၊ ပါ၀င္သည့္ ေကာ္မတီ
လက္ထဲ အပ္ႏွံလုိက္ေလသည္။ မဟာေဗာဓိ ေစတီေတာ္ ပတ္၀န္းက်င္တြင္ ျမတ္ဗုဒၶသီတင္းသုံးရာသတၱဌာနေနရာမ်ားရွိျပီး ေစတီေတာ္အတြင္း ဘူမိဖႆမုျဒာျဖင့္
ထုလုပ္ထားေသာ ရုပ္ပြားေတာ္တစ္ဆူ ရွိပါသည္။
ဤတြင္ျပီးပါျပီ။ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ အိႏၵိယႏုိင္ငံသုိ႔ ဘုရားဖူးမလာျဖစ္တဲ့ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား  အိႏၵိယ ႏုိင္ငံမဟာေဗာဓိ
ေစတီေတာ္အေၾကာင္းမိမိတုိ႔သိသင့္သေလာက္သိႏုိင္ၾကပါေစ။ မဟာေဗာဓီေစတီေတာ္ အတြင္းရွိသတၱဌာနမ်ားႏွင့္ အျခားဘုရားျဖစ္စဥ္ေနရာဌာနမ်ားကုိ ဓာတ္ပုံႏွင့္တကြ
အားတဲ့ေန႔တုိင္း ဆက္လက္ေဖၚျပပါမည္။
အရွင္ေခမိႏၵ (မဂဓတကၠသိုလ္ အိႏိၵယ)

No comments:

Post a Comment